Ewolucja urządzeń przenośnych nieubłaganie zmierza ku kolejnym etapom rozwoju. I nic dziwnego – telefon to przedmiot osobisty, a jego wielozadaniowość przewyższa zastosowanie scyzoryków Victorinox. Liczba modeli wyposażonych w moduł GPS znacznie przewyższa te, które tego odbiornika nie posiadają. Oczywiście nawigacja satelitarna w smartfonach byłaby jedynie pustym frazesem gdyby nie wykorzystujące ją aplikacje. Jednocześnie specyfika zmian danych prezentowanych przez tego typu programy wymaga ich częstej aktualizacji. I tu pojawia się NaviExpert.

Aplikacja to hybryda nawigacji dla kierowców, podróżnych i pieszych. Pozwala swobodnie poruszać się po obcym mieście, dotrzeć do nowego kontrahenta czy znaleźć polecaną przez znajomych nową restaurację. Wszystko uzależnione od konkretnego zapotrzebowania.

NaviExpert instalowany jest w urządzeniu jedynie jako program, z dostęp do jego opcji i ustawień. Baza z mapą, POI i aktualnymi informacjami przechowywana jest już na serwerach. Pod tym względem przypomina Google Maps. Ma jednak nad nim przewagę aktualizacji dla kierowców o korkach, pracach drogowych i innych utrudnieniach dla Polski.

Utrudnieniem w tym wypadku jest przesył danych. Najdogodniejszym i najbardziej ekonomicznym rozwiązaniem jest wykupienie pakietu przesyłania danych, zależnie od częstotliwości użytkowania aplikacji. Twórcy pomyśleli o takiej konieczności i z tego względu wyposażyli swój produkt w licznik danych, który pozwala kontrolować nam wykorzystanie dostępnego pakietu.

Interfejs NaviExperta na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo uproszczony. Wraz z zagłębianiem się wewnątrz aplikacji i poznawaniem kolejnych dostępnych opcji, użytkownik dostrzega z jak rozbudowanym programem ma do czynienia. Mimo wielu funkcji, poruszanie się wewnątrz programu jest wyjątkowo intuicyjne. Podstawowe funkcje poznajemy w zaledwie kilka chwil od pierwszego uruchomienia.

Do korzystania z aplikacji niezbędne jest założenie konta w systemie NaviExpert. Za pobranie oraz podstawowe wykorzystanie (mapa, bez funkcji nawigacyjnej) nie są pobierane żadne opłaty. Dopiero w momencie, kiedy zachodzi taka potrzeba w dogodny dla nas sposób wykupujemy usługę na 24 godziny, 1 miesiąc czy cały rok. Aktualny cenniki pełną ofertę znaleźć można na oficjalnej stronie programu.

Wykupienie dowolnego abonamentu pozwala na aktywację nawigacji turn-by-turn. Program wyznacza trasę według określonego typu: rekomendowana, najszybsza, głównymi, krótka, 4×4 oraz ekonomiczna. I tak pozwala poruszać się nie tylko po drogach płatnych ekspresowych czy gminnych, ale również po polnych nieutwardzonych, choć w te ostatnie rejony nie polecamy zapuszczać się zwykłą osobówką. W zależności od sposobu przemieszczania się, przekazywane są stosowne informacje odnośnie postępu wzdłuż ustalonej trasy lub komunikaty o zdarzeniach nad drodze. Programiści do wyboru przekazali użytkownikowi kilka głosów męskich i kobiecych w tym jeden z lekkim przymrużeniem oka pod wszystko mówiącą nazwą „Dżoana”.

Ustalanie trasy jest niezwykle proste. Wybierając punkt początkowy i końcowy wykorzystujemy wbudowana przeglądarkę. Zastanawia wykorzystanie klawiatury programu opartej o układ numeryczny i na początku trudno się przestawić na korzystanie z systemu inny niż QWERTY. Adaptacja przychodzi dość szybko, a ułatwieniem jest podpowiadanie wyników pojawiających się poniżej okna wyszukiwania. Dodatkowo, jeśli nie znamy dokładnego adresu, a posługujemy się jedynie ulicą, wyniki wyszukiwania pojawiają się także w postaci punktów POI. Niestety, w trakcie testowania natknęliśmy się na takie, których lokalizacja była przesunięta od rzeczywistej o około 200 – 300 metrów. Wierzymy jednak, że były to sporadyczne błędy i zapewne niebawem zostaną usunięte.

Zalety:

  • wygodny i intuicyjny interfejs;
  • dogodne pakiety abonamentowe;
  • dostęp do map Polski i Europy;
  • nawigacja z wykorzystaniem środków komunikacji miejskiej;
  • aktualizowane informacje o utrudnieniach na drogach.

Wady:

  • brak nawigacji dla rowerzystów;
  • niedokładne punkty POI.

Comments are closed.