Jak powszechnie wiadomo, aby stworzyć jakiś dobry program czy grę, należy poświęcić zasoby – pieniądze czy pracę. Chociaż są wyjątki – powstało kilka wybitnych rozwiązań stworzonych przez zapaleńców. Musieli mieć oni jednak jakąś pracę z której się utrzymywali. Są też projekty Open Source sponsorowane przez firmy działające na zasadach komercyjnych – jak na przykład platforma Android, stworzona przy pomocy środków Google.
Co więcej darmowe projekty to w większości programy użytkowe i rozwiązania przeznaczone dla działalności biznesowej. Uogólniając, za darmo można skorzystać z takich technologii jak Apache, SQL, PHP itp., ale te rozwiązania są przeznaczone do zastosowań komercyjnych – ludzie którzy stworzyli te technologie mogą użyć ich do celów komercyjnych, czyli pośrednim celem tworzenia takiego oprogramowania była też możliwość zarabiania na nim pieniędzy. Właśnie dla tego nie powstało dużo wybitnych projektów open source związanych z rozrywką, czyli gier. Pasjonaci, którzy chcieli by poświęcić cały czas i umiejętności, na stworzenie wybitnej gry, byli skazani na porażkę – po prostu nie mieliby środków na życie, natomiast zrobienie gry w czasie wolnym nie da rezultatu w postaci celu pośredniego – nie da się na nim zarobić.
Jednym ze sposobem, który umożliwiłby tworzenie dobrych gier, które byłby dostępne za darmo, jest oprogramowanie sponsorowane. Polegałoby to na tym że każdy kto ściągnie grę, w tym wypadku na telefon z platformą Android, przy każdym uruchomieniu oglądałby kilkosekundową reklamę. Pieniądze z tej reklamy szły by na konto dewelopera, umożliwiając mu dalszą pracę. Czy to się opłaca? W tym wypadu geniuszem marketingowym musiałoby się wykazać Google, pozyskując reklamowców. I tak przy wyprodukowaniu gry, która znalazłaby się w telefonie stu tysięcy mieszkańców USA, osoba którą tą grę stworzyła mogłaby liczyć na kilkanaście – kilkadziesiąt tysięcy dolarów. Najpopularniejsze gry, które byłby ściągane w ilości miliona kopii, zarabiałby ponad sto tysięcy dolarów. Przy tworzeniu gry na platformę Android, w odróżnienie od gier Java, odpada problem przystosowania jej do kilkudziesięciu modeli telefonów komórkowych, a to dodatkowo obniży koszty.
Takie finansowanie oprogramowania, w szczególności gier, umożliwiłoby powstawanie ciekawych, niezależnych produkcji. Każdy kto robi grę, będzie miał świadomość że jego trud może przynieść finansowe korzyści, które umożliwią mu dalsze działanie.

Comments are closed.