Trzeci kwartał 2008 roku przyniósł 11.5% wzrost sprzedaży smartphonów w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W trzecim kwartale sprzedano 36,5 milionów sztuk tych urządzeń.

Jeśli chodzi o producentów, to niekwestionowanym liderem jest Nokia, która ze sprzedażą 15,472 mln sztuk i 42,4% udziałów w rynku smartphonów ma ogromną przewagę nad konkurencją. Jednak Nokia zanotowała mały spadek sprzedaży – w 3 kwartale 2007 roku firma założona w Finlandii sprzedała 0,5 mln telefonów więcej, a udział w rynku wynosił aż 48,7%.
Kolejne miejsce zajmuje RIM, producent urządzeń BlackBerry, który sprzedając 5,8 mln urządzeń posiada 15,9% rynku. Kanadyjski koncern zanotował wzrost sprzedaż o 81,7%, co pozwoliło mu powiększyć udziały w rynku o 6,2 punktów procentowych w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Na trzecie miejsce awansowała firma Apple, która sprzedała 4,72 mln iPhonów, co dało jej 12,9% rynku. Apple konsekwentnie zdobywa rynek, rok temu miało tylko 3,4% udziałów i sprzedało 1,1 mln iPhonów.
HTC nie może pochwalić się takim wzrostem i sprzedażą jak Apple, ale 1,656 mln sprzedanych urządzeń pozwoliło tej tajwańskiej firmie zająć czwarte miejsce i zdobyć 4,5% rynku.

Duża przewaga Nokii przekłada się na wysoki udział Symbiana, który jest najpowszechniejszym systemem operacyjnym wśród smartphonów – używa go 49,8% telefonów. Jednak Symbian nie znajduje się na fali – porównując z trzecim kwartałem 2007, stracił on 13,3 punktów procentowych jeśli chodzi o udział w rynku.
Kolejne dwa miejsce zajmują OS’y związane z konkretnym producentem, a wiec BlackBerry i Mac OS X. Są one powiązane z urządzeniami tych producentów, a wiec ich statystyki są takie same jak urządzeń na których działają.
Czwarte miejsce zajmuje Windows Mobile, który posiada 11,1% rynku – zainstalowano go na 4,053 mln smartphonów, jednak w 3Q 2007 Microsoft miał 12,8% udziału w rynku.

Podsumowując ten okres – Nokia i Symbian tracą, natomiast inni producenci powoli zmniejszają przewagę firmy z centralą w Finlandii.

Comments are closed.