Pozycjonowanie strony internetowej nie istnieje bez fraz kluczowych – to oczywistość znana specjalistom SEO. Warto jednak pamiętać, by nie ograniczać wyboru słów na przykład do liczby ich wyszukiwań. Równie ważne mogą okazać się intencje wyszukiwania frazy. Tym bardziej, że algorytmy Google starają się zapewnić użytkownikom wyniki jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb. Im lepsze dostosowanie rezultatów, tym prawdopodobnie dłużej będzie trwała sesja odbiorcy w witrynie. Przeczytaj artykuł, by zapoznać się z intencjami wyszukiwań użytkowników oraz dowiedzieć się, jak optymalizować stronę pod ich kątem.
Czym jest search intent? 4 rodzaje intencji wyszukiwania
Intencję wyszukiwania (search intent) można rozumieć jako motywację stojącą za włączeniem przez użytkownika wyszukiwarki. Aby treści tworzone z użyciem danych fraz kluczowych umożliwiały odbiorcy uzyskanie jak najlepiej dobranych do jego potrzeb odpowiedzi, przed ich zaplanowaniem i stworzeniem warto przyjrzeć się różnym intencjom wyszukiwania.
Zamiar informacyjny
Frazy kluczowe o zamiarze informacyjnym wskazują, że użytkownik chciałby się czegoś dowiedzieć. Do ich zastosowania najlepiej wykorzystać treści poradnikowe i blogowe. Zapytania o charakterze informacyjnym występują między innymi w formie pytań, choć nie tylko. Ich przykłady to: Julia Roberts wiek, kiedy kończy się lato, czym jest SEO. Są to słowa kluczowe, które mogą posłużyć do użycia w treściach mających za cel budowę autorytetu autora w jakiejś branży, a co się z tym wiąże – wzrostu zaufania potencjalnych klientów do danej oferty.
Zamiar nawigacyjny
Fraza kluczowa o zamiarze nawigacyjnym oznacza, że użytkownik planuje znaleźć się na ściśle określonej podstronie. Zapytanie nawigacyjne nie odnosi się do wyszukiwania miejsc na świecie, lecz konkretnych osób, firm i podstron w sieci. Osoby wpisujące tego rodzaju frazy kluczowe dokładnie wiedzą, czego szukają. Do przykładowych zapytań nawigacyjnych należą: Facebook rejestracja, logowanie do profilu zaufanego, reklamacje Pracownia Marmur.
Zamiar komercyjny
Zapytania o intencji komercyjnej należą do fraz sugerujących chęć zakupu produktu bądź usługi. Nie informują jednak o tym, co dokładnie zamierza kupić użytkownik. Treści optymalizowane zgodnie z tymi frazami kluczowymi to na przykład recenzje, opinie i porównania. W tym przypadku, podobnie jak w tekstach ze słowami z intencją informacyjną, sprawdzą się artykuły porównujące lub recenzujące produkty. Do zapytań z zamiarem komercyjnym należą na przykład: agencja UX opinie, najlepsza pizza w Lublinie.
Zamiar transakcyjny
Osoby, które wpisują w wyszukiwarce frazę z zamiarem transakcyjnym, planują zakup konkretnego produktu bądź konkretnej usługi. Od transakcji dzieli ich przede wszystkim wybór właściwego miejsca, sklepu. Słowa kluczowe w tym przypadku najczęściej dotyczą konkretnego artykułu, sprecyzowanej kategorii bądź usługi, czasem użytkownik uzupełnia frazę o nazwę marki bądź miejsce zakupu. Do fraz z zamiarem transakcyjnym należą na przykład takie jak: telewizor The Frame Samsung, florystka na ślub Wrocław, lekcje języka francuskiego z lektorem Kraków.
Jeśli szukasz specjalistów ds. pozycjonowania stron w Lublinie, którzy zwracają uwagę na intencje fraz kluczowych, dobrym wyborem może okazać się agencja IBIF: https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie.
Optymalizacja treści pod kątem intencji wyszukiwania – jak ją przeprowadzić?
Pozycjonowanie strony internetowej z uwzględnieniem intencji wyszukiwania fraz kluczowych może być metodą na zdobycie przewagi Twojej firmy na rynku. Do działań optymalizacyjnych należy między innymi stosowanie treści o różnych intencjach wyszukiwania na odrębnych podstronach. Takie rozmaite typy tekstów i fraz odnoszących się do innych zamiarów wyszukiwania pozwalają spełnić potrzeby użytkowników występujące na kolejnych etapach lejka sprzedażowego.
Na przykład potencjalny klient, szukając odpowiedzi na pytanie „jakie buty będą najwygodniejsze do tańca” (zamiar informacyjny), może znaleźć i przeczytać na ten temat artykuł blogowy. Następnie może wpisać nazwę interesującego go po zapoznaniu się z artykułem rodzaju obuwia w wyszukiwarce, dodając frazę „opinie” (zamiar komercyjny). Na kolejnym etapie, jeśli zdecyduje się na zakup, rozpocznie poszukiwania adresu sklepu oferującego interesujący go typ obuwia. Dlatego też jak najbardziej warto pozycjonować stronę internetową, tworząc treści z dopasowaniem ich do kolejnych faz lejka marketingowego.
Aby określić zamiary wyszukiwania użytkowników związane z interesującymi Cię frazami kluczowymi, możesz wpisywać kolejne frazy w oknie wyszukiwania, a następnie je weryfikować i porządkować otrzymane wyniki według kryterium intencji wyszukiwania. Wśród rezultatów mogą na przykład występować głównie artykuły blogowe (tworzone z zamiarem informacyjnym) czy podstrony produktowe (pisane z intencją transakcyjną).
Pozycjonowanie obejmuje różnorodne działania, wśród których ważne jest znalezienie fraz kluczowych wyróżniających się rozmaitymi intencjami wyszukiwania. Jeśli chcesz zbudować ścieżkę klienta prowadzącą go do wyboru Twoich produktów bądź usług, oparcie jej na słowach kluczowych mających rozmaite zamiary wyszukiwania może okazać się dobrym wyborem.