Ostatnie lata charakteryzują się ogromnym wzrostem technologii związanych z usługami lokalizacyjnymi, a najgwałtowniejszy wzrost nastąpił po tym jak władze USA umożliwiły dokładniejszą lokalizację przy pomocy GPS, dla potrzeb cywilnych. Ten przełomowy krok, wraz z rozwojem technologii sprawił że urządzenia lokalizacyjne i nawigacyjne oparte na technologii GPS są tak tanie że stać na nie każdego, a w niedługim czasie moduł GPS będzie standardowo montowany w każdym telefonie komórkowym czy innym urządzeniu mobilnym.
Z rozwojem GPS jest związany rozwój firm produkujących mapy. W niedalekiej przyszłości, gdy rozwinie się rynek reklam lokalizacyjnych, na przykład typu„pay per direction” (reklamodawca, taki jak restauracja, sklep, warsztat samochodowy itp., płaci firmie która dzięki urządzeniu GPS i mapy pokazała do niego kierunek) posiadanie swojego zaplecza w postaci producenta map cyfrowych będzie jednym z najważniejszych czynników sukcesu w tym segmencie rynku reklamowego. W przyszłości, kiedy standardowe usługi związane z telefonią komórkową, takie jak rozmowy, SMSy, przesyłanie danych, będą tanie lub całkowicie wliczone w abonament, operatorzy będą musieli znaleźć inne źródła przychodu. Jednym z nich mogą właśnie być usługi lokalizacyjne.
Zdarzeniem, które potwierdza tę tezę są działania firmy Nokia. Nokia planuje zakupić za rekordową sumą 8,1 mld USD firmę tworzącą mapy cyfrowe – Navteq. Nokia jest związana z Symbianem, natomiast sytuacja związana z platformą Android przedstawia się podobnie. Firma Google już jakiś czas temu rozpoczęła pracę nad Google Earth, własnym rozwiązaniem, które jest budowane pod kątem wykorzystania go od strony marketingowej. Zapewne Google zakupi jeszcze jakąś firmę związaną z tą branżą, może nawet TomTom, (która po wykupieniu Tele Atlas który dostarczał mapy do telefonów Noki, stał się łakomym kąskiem) aby wzmocnić swoją pozycję na rynku. Mapy dostarczane przez Google Earth, które będą zoptymalizowane pod platformę Android, będą dostępne za darmo. Będzie to wielki plus i da to ogromną przewagę nad rozwiązaniami konkurencji. Przychody natomiast będą czerpane z reklam lokalizacyjnych. Google ma tą ogromną przewagę nad Nokią i innymi firmami, że potrafi w mistrzowski sposób pozyskiwać reklamodawców.

Comments are closed.