Firma Google planowała wkroczenie na rynek telefonii komórkowej i urządzeń mobilnych już od jakiegoś czasu. Świadczy o tym między innymi wykupienie firmy Android. Widać że posuniecie to zostało szczegółowo zaplanowane. Najważniejszym powodem wkroczenia Google na ten segment rynku jest chęć zdobycia dominującej pozycji na rynku reklamy na urządzenia mobilne. A wartość tego rynku będzie wzrastać w bardzo szybkim tempie – z 107 mln USD w roku 2007, do 5 mld USD w roku 2011 (dane dla USA i Europy Zachodniej, Opus Research). Akcja zdobycia tego rynku została przez Google dość dobrze zaplanowana, drugim z etapów (po wykupieniu małych firm działających w branży urządzeń mobilnych), było utworzenie sojuszu dużych firm działających w tej branży. Posunięcie to gwarantuje olbrzymie zaplecze, dzięki któremu firma Gogle, nie mająca dużego doświadczenia, ani technicznej możliwości działania na tym rynku, stała się ważnym graczem.
Co więc zyskają firmy należące do sojuszu?

Wielcy operatorzy komórkowi, tacy jak: China Mobile, KDDI, NTT DoCoMo, Sprint Nextel, T-Mobile, Telecom Italia, Telefónica, zyskają nowe źródła przychodu – udział z reklam oferowanych przez firmy przyciągnięte przez Google – lidera na rynku reklam elektronicznych. Google zyska na tym ponad pół miliarda użytkowników telefonów komórkowych. Do sojuszu należą także firmy produkujące urządzenia mobilne: HTC, LG, Motorola, Samsung. Jeśli nowa platforma Android sprosta rynkowi, może to pozytywnie wpłynąć na liczbę sprzedawanych przez te firmy telefonów i innych urządzeń mobilnych. Do sojuszu należą także firmy specjalizujące się w produkcji elektroniki, jak na przykład Intel, Nvidia, Teras Instruments. Firmy te widzą swoją szansę w dostarczaniu rozwiązań sprzętowych dla platformy Android. Czwartą grupę w sojuszu stanowią firmy zajmujące się produkcją oprogramowania i dostarczaniem rozwiązań marketingowych. Są to między innymi eBay, Ascander, Esmartec i oczywiście Google. Te firmy będą działać na polu oprogramowania platformy Android.

Comments are closed.