O godz 10 czasu PST (19 czasu polskiego) po raz pierwszy zaprezentowany został światu system Android 3.0 Honeycomb. Najnowsza wersja produktu Google dla urządzeń przenośnych przeznaczona jest wyłącznie dla tabletów. Ale wraz z odświeżonym, zreorganizowanym i zoptymalizowanym systemem pojawiło się też kilka nowości i zapowiedzi dla wszystkich użytkowników systemu internetowego giganta.

Android 3.0 – jak mogliśmy wywnioskować już z krótkiej prezentacji video – został całkowicie zreorganizowany. Trzeba przyznać, że użytkownicy tabletów pracujących na systemie Google’a dostaną do rąk niezwykle wygodne i intuicyjne narzędzie. Przede wszystkim pojawił się nowy sposób na przeglądanie ostatnio używanych aplikacji. Miniatury okien wraz z opisami prezentowane są po lewej stronie ekranu w postaci scrollowanej listy.

Honeycomb to także odświeżona wersja powiadomień, które teraz prezentowane są na dole ekranu w jego prawej części. Tu należy nadmienić, że cały pasek powiadomień został przeniesiony na dół. Poza powiadomieniami, znajdują się tam również skróty do ustawień, w tym do zarządzania energią oraz do odtwarzacza muzyki.

Nowy framework systemu otrzymał pasek aplikacji wyświetlany na górze każdego uruchomionego programu. Informuje on o akcjach w aktywnym w danym momencie oknie, np. liczba zaznaczonych pozycji. A skoro już o zaznaczeniach mowa – programiści wprowadzili także system drag&drop pozwalający na przeciąganie dokumentów na ekranie z np. katalogu do katalogu.

Nowy system to również usprawniona akceleracja grafiki, tak 2D jak i 3D. Widać to przy pracy z systemem, który nawet w sytuacji wyświetlania wielu grafik na ekranie pracuje płynnie. Jak podkreślił dyrektor ds. zarządzania produktem Hugo Barra, jest to zaleta akceleracji sprzętowej, która w Android 3.0 została skrócona do jednej linii kodu. To pozwoli twórcom aplikacji na łatwe implementowanie jej do tworzonych programów.

Dla najbardziej wymagających aplikacji 3D stworzony został Render Script. Ma on za zadanie wspierać skomplikowane procesy graficzne. Aby dowieść swoim słowom gospodarze konferencji zaprezentowali dwie gry wykorzystujące nowe możliwości. Pierwsza to Monster Madness – konwersja hack&slash z PS3. Druga to Great Battles Medieval, która wykorzystuje ponoć 100 procent z obu rdzeni urządzenia. Obie mają zostać opublikowane w Android Market w przyszłym miesiącu.

Grafika 3D pięknie prezentowała się też przy mniej wymagających – wallscreen z video w YouTube czy czytanie książek w Google Books. Animacja przewracania kartek jest niezwykle płynna. Nowością w świecie Google była premiera Google Body, swego rodzaju mapy ludzkiego ciała. Pozwala ona na przeglądanie poznanie konstrukcji człowieka oraz przeglądanie warstw, w tym tkanki mięśniowej czy układu kostnego. Również wykorzystując akcelerację 3D.

Wśród zapowiadanych aplikacji dla systemu pojawiła się także wersja serwisu dziennikarstwa społecznościowego iReport, produkcie telewizji CNN. Potentat rynku telewizji informacyjnych zaprezentował oprócz tego własny system do przeglądania contentu, odsłuchiwania wiadomości audio oraz oglądania telewizji na żywo. Z pewnością ograniczy się to jedynie do obszaru Stanów Zjednoczonych.

Swoje trzy grosze wtrącił też Disneymobile, który zapowiada wydanie dla Androida swoich trzech najpopularniejszych produktów: Radio Disney, Jelly Car oraz Tap Tap Revenge.

Na konferencji pojawiła się też premiera Android Market Web Store. O tym szczegółowo, w osobny newsie.

Film z całą prezentacją:

Comments are closed.