Dobrze wiemy jak przedstawia się stawka najważniejszych graczy na polu smartfonów i związanych z tym systemów operacyjnych. Ten obszar rynku nie jest wprawdzie nowy, ale zachodzące w ostatnim czasie zmiany, zmieniły nieco zajmowane miejsca na podium. Inaczej sprawa ma się z tabletami, które to w końcu są produktami wschodzącymi, gnieżdżącymi się w świadomości konsumenta. Ubiegły rok należał wyłącznie do Apple i iPada. Choć ten pozycji lidera tak łatwo nie odda, to zmiany zachodzące na tym poletku są nad wyraz interesujące. Szczególnie, że Google wraz z Androidem nie wydają się być zadowolone z obecnie panującego układu sił.

Według najnowszych wyników badań przeprowadzonych przez Strategy Analytics, Android zajmuje drugie miejsce wśród najpopularniejszych platform dla tabletów. Niekwestionowanym zwycięzcą jest w dalszym ciągu prekursor boomu na „płytkowate” urządzenia – Apple – którego iPady stanowią w tej chwili 61,3 proc. wszystkich tabletów na rynku. Z dostarczonych w II kwartale 2011 roku 15,1 miliona urządzeń, 9,3 miliona nosi znamię nadgryzionego jabłka. I choć jest to o 6 milionów więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, to ich całościowy udział w rynku zmalał o 33 pkt. proc.

Bezpośrednią winę za ten stan rzeczy ponosi Android, który z zaledwie 100 tysięcy modeli dostępnych na rynku w II kwartale 2010 roku, przeskoczył na pułap 4,6 miliona produktów. Tym samym zdołał wyciąć dla siebie kawałek tortu odpowiadający 30,1 proc. (o 27,2 pkt. proc. więcej). I choć w dalszym ciągu mocno odstaje od konkurencji dowodzonej przez Steve’a Jobsa, nie jest siłą, którą można ignorować. Przy takim tempie wzrostu popularności systemu z Mountain View, w przyszłym roku różnica między obydwiema platformami może się drastycznie skurczyć. Tym bardziej, że inni producenci nie śpią.

2012 rok ma należeć do Windows 8. W końcu wtedy pojawi się system Microsoftu, który będzie stworzony także z myślą o dotykowych ekranach tabletów. W tej chwili udział w rynku urządzeń wykorzystujących system autorstwa ekipy z Redmond to 4,6 proc. Warto zauważyć, że w 2010 roku w ogóle nie istniał. Aktualnie liczba egzemplarzy slate’ów z „oknami” obecna na rynku to około 700 tysięcy. To wynik lepszy niż w początkach istnienia tego segmentu dla Androida. Wszystko zależy jednak od preferencji producentów sprzętu.

Stawkę zamyka Research In Motion wykorzystujący w swoich tabletach system QNX. Również ta firma nie była obecna w rzeczonym segmencie w II kwartale 2010. 2011 to jednak wynik 3,3 proc. udziału w rynku i pół miliona wprowadzonych do sprzedaży egzemplarzy. W pamięci mamy jednak fakt, iż RIM kojarzony jest przede wszystkim z klientem biznesowym i stworzony przez nich PlayBook właśnie w takim odbiorcy pokłada nadzieje na zarobek.

Comments are closed.