Właśnie od dzisiaj Google dało możliwość umieszczania płatnych aplikacji na Android Market. Na razie ta funkcja jest dostępna dla deweloperów z USA i UK.
W związku z tym pojawiło się w kilka wątpliwości odnośnie polityki zwrotów. Polityka programowa Android Market była już omówiona na androidal.pl.
Najbardziej kontrowersyjny jest przepis o okresie zwrotu – przez 24 godziny od zakupu można odzyskać pieniądze za aplikację. Na blogach poświęconych platformie Android pojawiło się kilka alarmujących opinii, że użytkownicy będą po 24 godzinach oddawać aplikacje i żądać zwrotu pieniędzy, przez co deweloperzy nie będą w zainteresowani publikacją.
W polityce programowej pisze – You have 24 hours from the time of purchase (not download) to return of any applicable fees.
Zdanie to można interpretować na dwa sposoby, a to przez umieszczenie słowa download w nawiasach. Najprostszy to taki, że masz 24 godziny od zakupu (nie ściągnięcia) na zwrot, czyli że czas w którym przysługuje zwrot zaczyna być liczony od chwili zakupu, co zostało podkreślone przez not download w nawiasach.
Druga interpretacja, która jest bardziej korzystna dla deweloperów, to taka że ma się 24 godziny na zwrot od chwili zakupu czyli podania odpowiednich danych w systemie obsługującym płatności. Ale że zakup to nie download, to po ściągnięciu nie obowiązuje już możliwość zwrotu. To rozumowanie jest bardziej pokrętne, ale lepiej oddawałoby to, czego oczekują programiści.
Jak to będzie wyglądać w praktyce dowiemy się za kilka dni, gdy w Markecie pojawią się pierwsze płatne aplikacje.
Jedną z nich może być Guitar Hero World Tour Mobile, który wkrótce ma się pojawić i na pewno nie będzie to darmowa gra.

Dodano 23 II 2009

Po kilku dniach funkcjonowania płatnych aplikacji w Android Market wygląda na to że można je pobrać, zainstalować a po określonym czasie zażądać zwrotu pieniędzy jeśli gra lub program nie przypadł do gustu.
Dla użytkowników jest to bardzo dobre rozwiązanie, dla deweloperów już mniej – nie dość że muszą robić dobre aplikacje, to jeszcze muszą one dawać rozrywki na co najmniej 24 godziny, a to szczególnie przy grach jest trudne – gry na telefony komórkowe charakteryzują się tym że można je przejść w trzy, cztery godziny.

Comments are closed.